Kolory i światło w digitalu

Transkrypcja

W ubiegły Czwartek Martek poprawiałam rysunek mojej obserwatorki. Jest to halloweenowa praca przedstawiająca kobietę przebraną za sukkuba.

Sukkubem określa się demony przybierające postać kobietopodobnych istot kuszących mężczyzn we śnie. Mają one rogi lub kopyta podkreślającą ich ciemną stronę natury. 

Zobaczmy jak poprawiłam rysunek Artbylex. 

Overpaint

Chciałam zachować pierwotny klimat rysunku, dlatego dodawałam tylko to, co wydawało mi się potrzebne. Będę komentować poprawianie rysunku, zwracając przede wszystkim uwagę na kolory i światło. Jeśli chcesz dowiedzieć się o tym więcej, pobierz darmowe notatki ze strony digitalmart.pl pt. “Jak dobierać kolory”. Link znajdziesz w opisie.

Na początku zbieram referencje – żadna z nich nie jest jednak referencją kolorystyczną, ponieważ kolory chciałam zachować podobne do pierwowzoru. Ciemne, mroczne, a  jednocześnie jakoś wyróżnić postać z tła.

Wydobycie z tła

Istnieją na to dwa główne sposoby: albo przyciemnić postać i zrobić jasne tło. Albo na odwrót.
Walory na ilustracji muszą być bardziej kontrastowe, bo na razie postać zlewa się z tłem.

Uznałam, że łatwiej będzie mi rozjaśnić postać, ponieważ już jest oświetlona i dosyć blada, a a tło zachowałabym ciemne tak jak na pierwotnym rysunku.

Zmieniam proporcje postaci, aby były bardziej dynamiczne. Pamiętaj, jeśli Twoja postać stoi zbyt pionowo, to jeśli nie tworzysz postaci w T-pozie do gry, to popraw sylwetkę.

Aby oddzielić postać od ciemnego tła, zastosuje Rim Light. Czyli światło, które odbija się na niektórych krawędziach postaci. To często stosowany zabieg, który łatwym nakładem pracy wywołuje dobry efekt na rysunku i natychmiastowo zwiększa jego trójwymiarowość. 

Następnie staram się rozjaśnić nieco tło za postacią. Nie chcę tworzyć tła w odcieniach szarości, tylko próbuję nadać jakiś kolor. Dzięki temu rysunek będzie bardziej dynamiczny kolorystycznie i nie będzie przypominał czarno-białego. 

Kolory zróżnicowane

Tak jak na referencji obok, tło jest tak naprawdę zielonkawe, ale my odbieramy je jako raczej ciemne niż zielone. Wynika to ze sposobu, w jaki patrzymy na kolory – więcej na ten temat napisałam na 8-mej stronie wspomnianych notatek.

Łatwiej jest zmniejszyć nasycenie tła niż szaroburą masę błotną ożywić kolorami.

Podobny zabieg stosuje się czasem, rysując skórę, zaczynając od nie-kremowych kolorów takich jak niebieski czy zielony. Ta technika stosowana jest zarówno w digitalarcie, jak i w tradycyjnych mediach takich jak kredki czy akwarele. Daje to efekt bardziej wiarygodnej i realistycznej skóry.

Badam, jaki kolor najlepiej wygląda na tle i okazuje się że dobrze sprawdza się taki brudny niebieski. To, że wybieram jakiś kolor, nie znaczy, że później się on nie zmieni – każda decyzja w rysunku digitalowym nie jest ostateczna. Błogosławione Ctl+z.

Kadrowanie

Teraz kadruję rysunek, bo wokół postaci było dużo niewykorzystanej przestrzeni.

Ciepłe światło

Tam, gdzie pada światło przeważnie kolory są cieplejsze, więc warto to wykorzystać i nie rozjaśniać tych przestrzeni, ale je ocieplać tzn. kierować ku czerwieniom i żółciom.

Zobaczmy jak wygląda to przed i po.

Natomiast w cieniach idziemy w stronę niebieskiego. Na tym rysunku ma to szczególne uzasadnienie, bo tło tutaj jest niebieskawe. Odbija się wtedy w cieniach.

Wokół rim lighta buduję jeszcze poświatę, używając pędzla o gładkich krawędziach.

Nie używam tutaj białego pędzla, marząc po tych miejscach, ale nakładam jasny kolor na warstwę, której dodaję efekt, na przykład łagodne światło albo nakładka.

Końcowe poprawki

Sama twarz wymagała jeszcze korekty, więc używam do tego narzędzia formowanie.  

Akurat w tym miejscu przypomniałam sobie o sztywnych zasadach teorii kolorów na kołach. Niebieski i pomarańczowy to kolory komplementarne, a więc nie zaszkodzi włosy zrobić bardziej ogniste, skoro tło wpada w niebieski.

Aby postać nie stała na pustym w tle, dodaje pędzlem dym wokół niej. To buduje atmosferę i stwarza wrażenie głębi – tak jakby powstał pierwszy i drugi plan.

Postprocessing

Na sam koniec nakładam jeszcze warstwę z kolorowym światłem, które ożywia barwy na rysunku. Nie chcę bowiem, aby dany fragment był w jednolitym kolorze, ale by w jego obrębie znajdowało się dużo pośrednich odcieni.

Na koniec używam w Photoshopie opcji kolor selektywny, aby podbić niektóre z kolorów. Dzięki temu narzędziu mogę całkowicie zmienić wybrany kolor na rysunku. Zastanawiałam się, czy nie zmienić tła jednak na szare, ale na czacie widzowie zagłosowali na zostawienie niebieskawego.

Podsumowanie

Podsumowując całość. W rysunku wprowadziłam nieco więcej kolorów, ale zarazem chciałam zachować dosyć mroczny styl. Wyróżniłam postać z tła, aby podkreślić ją jako głównego bohatera na tym portrecie i zbudować lepszy kontrast walorów. Postać odcięła się od tła najbardziej, gdy zastosowałam Rim Light. Zbudowałam większą dynamikę kolorów, manewrując różnymi wariacjami (nasycenia, jasności) w obrębie danego koloru manewrowanie nasyceniem oraz samymi kolorami. Starałam się unikać bieli i czerni, a jednocześnie chciałam stworzyć rysunek postaci z jasną skórą na ciemnym tle.

Na koniec dodałam jeszcze krzywe i warstwy z efektami typu Pomnóż, Łagodne światło, Nakładka itp.

I jest! Jak ocenisz tę zmianę?

Dodaj komentarz